هفته مشاغل ؛ فرصت ها و راهکارها
هر سال در اردیبهشت ماه مشاوران و مدیران مدارس درگیر برنامه های هفته معرفی
مشاغل می باشند . در هفته مشاغل دانش اموزان اطلاعاتی در خصوص حرفه ها و
رشته های تحصیلی و شغل های مختلف بدست می اورند. علاوه براین در سال های اخیر به دلیل وجود شغل های
متنوع وزیاد و حرفه های گوناگون و رشته های تحصیلی مختلف و همچنین گسترش مدارس
فنی و حرفه ای اهمیت
برنامه بیشتر شده است . مشاوران ومدیران در برگزاری هفته مشاغل سه وظیفه مهم دارند
:1-وظایف قبل از شروع هفته مشاغل که شامل تشکیل ستاد برگزاری با حضور مدیرمشاور و معاون و دیگر همکاران ، شناسایی و هماهنگی و انتخاب مکان ها و کارخانه ها و مراکزی که دانش آموزان از آن مکان بازدید بعمل می آورند . مذاکره و هماهنگی و انتخاب برخی متخصصان و شاغلان برای حضور در مدرسه وبیان شرح وظایف و مسئولیتها و میزان در آمد و جایگاه و نحوه ورود به حرفه و شغل و.... 2- وظایف مدیران و مشاوران در هفته مشاغل ( اول اردیبهشت تا هفتم ) شامل اجرا ، همکاری ، نظارت ، و تقسیم مسئولیت و...3- وظایف مدیرو مشاور در پایان هفته مشاغل شامل تهیه گزارش کامل و تکمیل فرم های بخشنامه و ارسال به مراکز آموزش وپرورش .
البته نظر اینجانب بر اینست که معرفی مشاغل نباید در یک هفته و حتی یک ماه از سال تحصیلی خلاصه شود .به همین جهت در سال های خدمتم سعی داشته ام از ابتدای سال تحصیلی به دنبال فرصت های مناسب جهت معرفی رشته های تحصیلی و رشته های شغلی به دانش آموزان
برخی از برنامه های مدارس در هفته مشاغل :1- بازدید از مراکز ومدارس فنی وحرفه ای و کار ودانش 2- دعوت از سخنرانان و صاحبان حرف و مشاغل 3- بازدید ازکارخانه ها شرکتها و موسسات دولتی و خصوصی و مراکز خوداشتغالی 4- تهیه پوستر و تراکت و بروشور برای معرفی مشاغل و رشته های تحصیلی 5- نمایش فیلم در آموزشگاه با معناوین ومحتوی شغلی و تحصیلی 6- برگزاری مسابقات مقاله نویسی و نقاشی و تحقیقی تحت محتوی و عناوین کار و هفته مشاغل 7- تهیه لیستی از رشته های دانشگاهی به تفکیک رشته های تحصیلی و گروههای آموزشی و ارایه به دانش آموزان 8- تشکیل نمایشسگاهی با محتوی معرفی مشاغل ( عکس و پوستر وکتاب و فیلم و.... )9- دعوت از دانش آموزانی که دانش آموزان مدرسه بوده و در ادارات و کارخانه ها مشغول یا در دانشگاهها و مراکز دیگر در حال تحصیلی هستند . این دانش اموزان می توانند تجربیات خود را در اختیار دیگر دانش اموزان قرار دهند. 10 - و برنامه های ابتکاری دیگر.