واقعاً نمیدانم با این بیدقتیم چکار کنم، باید برم دوباره دبستان جمع و تفریق بخونم (۴۸ تقسیم بر ۲ را ۱۴حساب کردم)… نوشته بود همه موراد به جز ..زیر به جز هم خط کشیده بود من به جز را ندیدم … گزینه را اشتباه پرکردم و… اینها مشتی از خروار بیدقتی است که در امتحان دچار میشویم.
وای که بعد از امتحان وقتی متوجه آنها میشویم چه افسوس و غمی که نمیخوریم. با خودم عهد میکنم که در آزمون بعدی جدی باشم، دقیق بخوانم، عجله نکنم، با تمرکز محاسبه کنم، سؤال و گزینهها را تا آخر بخوانم. در ابتدای جلسه حواسم هست، اما در ادامه انگار که غرق آزمون میشوم و دوباره همان آشه و همان کاسه…!
شرایط ذهنی فردی که میخواد مطالعه کنه با فردی که نمیخواد کاملا فرق داره!
الف. مشخص کردن موارد مهم، مثل حجم درس، بازه ی زمانی و ساعت دقیق شروع و پایان مطالعه
ب. نیت کردن یکی دیگه از موارد مهمه، به این شکل که قبل از شروع مطالعه، به مدت چند ثانیه چشمارو میبندیم و نیت میکنیم یا به عبارت علمی ایجاد اعتماد به حافظه یا در کلامی ساده تر تلقین کردن
۲- شرایط محیطی
محیط مطالعه هم یکی از راهکارهای مهم تمرکزه
الف. برای مطالعه باید خودمونو ملزم به نشستن پشت میز مطالعه کنیم و از دراز کشیدن روی زمین یا روی تخت و مخصوصا تو فصل بهار، جدا خودداری کنیم!
ب. قبل از نشستن پشت میز باید همه ی لوازم از قبیل کتاب، جزوه، مداد و … را تهیه کنیم. هم چنین کارهایی از قبیل تلفن به یک دوست ، خوردن میان وعده و … را انجام بدیم تا هنگام مطالعه بهانه ای برای جدا شدن از صندلی نداشته باشیم.
ج. برای مطالعه باید رو به دیوار بشینیم و از چراغ مطالعه استفاده کنیم؛ چون استفاده از چراغ مطالعه باعث تمرکز حواس میشه. البته نور قرمز برای چراغ مطالعه چشم رو سریع تر خسته و کند ذهنی ایجاد میکنه.
د. دورکردن وسایلی که باعث حواس پرتی میشن مثل کامپیوتر، موبایل، تلفن و … یا عروسک و وسایل تزیینی که باعث عدمتمرکز میشن.
این بخشو دقیق بخونین…!!!
الف. قبل از شروع درس یک نگاه کلی به سر فصلها داشته باشیم تا تو ذهن یه پیش فرض از درس به وجود بیاد
ب. حین مطالعه مداد رو از دست ندیم و مرتب روی یه چک نویس خلاصه برداری کنیم. چون هماهنگی بین مچ دست و ذهن باعث افزایش قدرت یادگیری و تمرکز میشه.
ج. نکته برداری کنین و توی وقتای مرده از اونا استفاده کنین
د. هر ۱۵ دقیقه بعذ از خوندن چشماتونو ببندین تا مطالب خونده شده تو این زمان مرور ذهنی بشن.
ه. بعد از یه بازه ی مطالعه مطالبی رو که یاد گرفتین با زبون خودمونی واسه خودتون بگین و مطالبو مرور کنین. البته این کار بین خوندنم مفیده.
و. تهیه ی یک کاغذ سفید و گذاشتن اون زیر کتاب مورد مطالعه تا هر زمان که حواسمون پرت شد روی کاغذ تیک بزنیم یا کارهایی که یادمون افتاده رو روی کاغذ بنویسیم. سعی کنیم به مرور زمان تیک ها کم بشن، اینطوری کم کمک و به طور ناخود آگاه و به مرور زمان پرش ذهن کم میشه و کم کم از بین میره.
در زندگی روزمره انسان وسواس های مختلفی وجود دارد اما وسواس مطالعه یکی از چالش های بزرگ برخی از دانش آموزان است که همیشه سبب کاهش انگیزه و اعتماد به نفس و عدم سرعت مطالعه دانش آموز می شود.
تحلیل کارنامه آزمون یک سوالی است که خیلی از دوستان می پرسند را قرار است در این پست توضیح دهم باز هم مثل همیشه بسیار ساده و روان!
نسبت به تمام اطلاعات کارنامه ی خود حساس نباشید .مثلا تراز و رتبه تراز چیست؟
تراز چیست و به چه منظوری انجام می شود؟
فرض نمایید از دانش آموزان کلاس شما آزمون عربی گرفته میشود و شما در این کلاس نمره ۱۴ کسب مینمایید و با این نمره شما نفر اول کلاس میشوید، یک بار دیگر از آن کلاس آزمونی گرفته میشود و این بار نیز شمانمره ۱۴ کسب میکنید با این تفاوت که نفر آخر کلاس میشوید. در هردو آزمون شما نمره ۱۴ را کسب نمودید ولیکن ارزش این دو نمره یکسان نمیباشد، که این موضوع یعنی یکسان سازی ارزش نمرات موضوع مبحث نرمالیزاسیون را میسازد.
به عبارتی ممکن است دقیقاً درصد نمرات خام کارنامه شما با درصد نمرات خام کارنامه دوست شما یکسان باشد و لیکن رتبه شما یکسان نباشد، یعنی در کنکور سراسری و آزاد هر تست کنکور ارزش خاص خود را دارد و ارزش تست شماره ی ۵ ادبیات با تست شماره ۶ یکسان نمیباشد و جالب است بدانید آن تستی که کمترین پاسخگو را دارد، ارزشمندتر است.
تحلیل کارنامه آزمون
رتبه یک شاخص است که تعیین می کند شما در بین داوطلبان این آزمون چه جایگاهی دارید.
چرا می گویم برای رتبه اهمیت قایل نشوید؟ شما وقتی یک کنکور آزمایشی میدهید در واقع از قسمت هایی از کتاب ها آزمون میدهید و این آزمونها جامع نیستند.لذا باعث می شود شما یا بدون علت واقعی مغرور یا بی دلیل سست شوید پس از همین الان بیاموزید که رتبه فقط در کنکور جامع معنا دارد.
اما چرا موسسات این اطلاعات را در کارنامه می گذارند؟ بخاطر اینکه یک داوطلب را بمباران اطلاعات کنندفقط همین.
برای هر درس باید یک تحلیل جداگانه داشته باشد و مراحل زیر را طی کنید
گام اول:درصدهایی را که برای هر درس در خانه می زنید را یادداشت کنید مثلا در درس ریاضی اگر در منزل ۳۰درصد می زنید آن را یادداشت کنید
گام دوم:نوع غلط های خود در منزل را مشخص کنید
گام سوم:درصدهای آزمون خود را برای هر درس در کنار درصد های منزل برای آن درس بنویسید با درصد های منزل و آزمون های قبل مقایسه کنید در این مرحله به این سوالات پاسخ دهید
گام چهارم:درصدهای خود را بدون در نظر گرفتن تست های غلط حساب کنید تا متوجه تاثیر تست های غلط در پایین آمدن درصدهایتان بشوید؟
گام پنجم:بر روی نقاط قوت خود کار کنید و آن را بهبود ببخشید.
گام ششم:نقاط ضعف شما دو حالت دارند
به همین سادگی یک تحلیل اصولی داشته باشد
وقتی مطلبی را یاد میگیرید و با حل تمرین تشریحی، آن را در ذهن ماندگار میکنید و با تمرین و تکرار در بازههای زمانی معین، سعی در انتقال یادگیریها به حافظهی بلندمدت خود دارید، نباید مهمترین مرحلهی مطالعه، یعنیتست زنی برای مباحث مختلف را نادیده بگیرید. حل تست باعث میشود که به کاربرد هر فرمول و نکتهی مهم در حل سؤال با تیپهای مختلف پی ببرید. با توجه به اینکه سؤالات کنکور به صورت چهارگزینهای مطرح میشود، لازم است دانشآموزان مهارت حل تست خود را تا جایی که امکان دارد تقویت کنند.
وقتی سر جلسهی کنکور میخواهید به یک تست پاسخ دهید، در مدتزمان ۴۵ یا نهایتاً ۹۰ ثانیه باید چند کار مهم را انجام دهید:
ابتدا باید فضای آزمون را برای خودتان عادی کنید و تصور کنید کنکور یکی از آزمونهای جمعبندی است و با حفظ آرامش و اعتمادبهنفس شروع به خواندن سؤالات کنید.
باید صورت سؤال را با دقت بخوانید و مفهوم سؤال و در صورت امکان نکتهی انحرافی آن را دریابید و تشخیص دهید که میتوانید به این سؤال پاسخ دهید یا خیر.
اگر سؤال مربوط به یک درس عمومی یا بخش متنی درسهای اختصاصی باشد باید با یادآوری متن مورد نظر از کتاب درسی و با بررسی دقیق گزینهها، پاسخ صحیح را انتخاب کنید.
اگر سؤال راهحل جبری داشته باشد باید فرمول لازم برای حل آن را به یاد آورده و با دقت در جایگذاری دادهها، به جواب آخر دست یابید و از بین گزینهها، جواب درست را انتخاب کنید.
دو عامل سرعت عمل و دقت را سر جلسهی آزمون به صورت همزمان به کار بگیرید؛ یعنی با دقت سؤالات را بخوانید و با سرعت و دقت به آنها پاسخ دهید. اگر سرعت شما زیاد باشد و دقت لازم را نداشته باشید، پاسخهای اشتباهتان را افزایش خواهید داد و اگر دقت زیادی داشته باشد و سرعت لازم را نداشته باشید، با وسواس به تستها پاسخ خواهید داد و زمان لازم برای پاسخگویی به بسیاری از سؤالات آسان را از دست خواهید داد.
آزمونهای برنامهای فضای مناسبی را برای دانشآموزان فراهم میکند که با پاسخگویی به انواع سؤالات در بازههای زمانی معین، سرعت عمل و دقت خود را به صورت همزمان تقویت کنند. اگر آزمونها را مکانی برای یادگیری قلمداد کنید، مطمئناً تجربههای زیادی کسب خواهید کرد. در آزمون حفظ آرامش را یاد میگیرید، در آزمون دیگر، سرعت و دقتتان را افزایش میدهید، در دیگری، ارادهی نه گفتن به سؤالات دشوار را پیدا میکنید، در آزمون بعدی، مهارت تشخیص سؤالات آسان را به دست میآورید، در دیگری زمان را مدیریت میکنید و بسیاری از تجربههای دیگر که با حضور پیوسته در آزمون ها میتوانید کسب کنید.
داستانی مفید و آموزنده
روزی استادی همان طور که روبروی دانشجویان ممتاز نشسته بود گفت : « بسیار خوب ، دیگر وقت امتحان است! » سپس یک کوزه سنگی دهان گشاد را از زیر میز بیرون آورد و آن را روی میز گذاشت . پس از آن حدود دوازده عدد قلوه سنگ که هر کدام به اندازه یک مشت بود را یک به یک و با دقت درون کوزه چید.
برنامه ریزی برای ایام امتحانات و آموزش شیوه مطالعه در این ایام به دانش آموزان متقاضی