مشاورمدرسه

سخنی از مشاور

مشاورمدرسه

سخنی از مشاور

10 توصیه برای خواب بهتر

10 توصیه برای خواب بهتر
همه ما در برخی زمان‌ها به دلایل مختلف با مشکل خواب روبرو می‌شویم. نداشتن خواب کافی می‌تواند به افسردگی و سایر ناراحتی‌های عصبی بیانجامد. امّا جای نگرانی نیست! با انجام توصیه‌های ساده زیر می‌توانید بر مشکل خواب خود غلبه کنید.

1.  هر روز، حتی تعطیلات آخر هفته، سر یک ساعت به تختخواب بروید و سر یک ساعت از خواب برخیزید. 
ما انسان‌ها اسیر عادت هستیم و خواب نیز از آن مستثنی نیست. با رعایت مداوم ساعت خواب و ساعت برخاستن، بدن خود را عادت می‌دهیم که از الگوی منظمی برای خواب پیروی کند. این کار به نوبه خود به ساعت طبیعی بدن ما اجازه می‌دهد تا به خواب رفتن و در خواب ماندن ما کمک کند.

2.  اتاق خوابتان باید، ساکت، تاریک، خنک و راحت باشد. 
مطالعات نشان می‌دهند که محیط خنک، مساعدترین محیط برای خواب است. با حذف نور و صداهای اضافی، عواملی که می‌توانند موجب بیداری شما گردند را به حداقل برسانید. به علاوه، اتاق خواب باید مکان آرامش‌بخشی باشد، نه منبع استرس.

3. اتاق خواب برای خوابیدن است، نه برای تلویزیون تماشا کردن یا کار کردن. 
بعضی از ماها اتاق خوابمان را به صورت اتاق چند منظوره در می‌آوریم. تمام وسایل الکترونیکی باید از اتاق خواب بیرون برده شوند. تلویزیون، کامپیوتر، تلفن، سیستم‌های بازی و انواع این گونه وسایل، مانع و مخل خواب هستند. آن‌ها را به اتاق خوابتان راه ندهید و از آن‌ها در فاصله کوتاهی قبل از به رختخواب رفتن استفاده نکنید. حتی نور مختصری از زیر در می‌تواند مغز شما را به این فکر بیاندازد که هنگام بیدار شدن است.

4.  از مصرف کافئین، الکل و نیکوتین، 4 تا 6 ساعت قبل از خواب بپرهیزید. 
کافئین در بسیاری خوراکی‌ها مثل قهوه، چای، نوشابه و شکلات وجود دارد. کافئین یک مادّه محرک است و شما را بیدار نگاه می‌دارد. نیکوتین نیز خواب شما را دچار اختلال می‌سازد. و بر خلاف عقیده عموم، الکل هم در واقع خواب را بدتر می‌سازد. الکل ممکن است شما را خواب‌آلود کند امّا بین مراحل خواب فاصله می‌اندازد و باعث برهم زدن خواب می‌گردد.

5.  چرت نزنید. 
هر چه بیشتر بیدار بمانید، بیشتر می‌خواهید که به خواب بروید. با چرت زدن، این تمایل به خواب تشدید می‌شود امّا چرت زدن مانع از آن می‌شود که شما بتوانید بعداً به راحتی به خواب بروید. افراد بزرگسال باید یک خواب یکپارچه در شب داشته باشند و نیازی به چرت‌زدن اضافی ندارند. اگر علیرغم خواب کافی در شب، هنوز خواب آلودگی و تمایل به چرت‌زدن در روز وجود داشته باشد، ممکن است نشانه اختلال خواب باشد و به بررسی بیشتر نیاز داشته باشد.

6.  هر روز ورزش کنید امّا نه در فاصله 4 ساعت مانده به زمان خواب. 
فعال بودن و انرژی مصرف کردن روزانه، بهترین شیوه برای اطمینان از خواب خوب در شب است. امّا ورزش کردن در فاصله زمانی نزدیک به زمان خواب، باعث مشکلاتی در به خواب رفتن می‌گردد زیرا موتور بدن شما هنوز خاموش نشده است.

7.  15 دقیقه قبل از خواب به فعالیت‌های آرام و سبک مثل مطالعه بپردازید. 
همان طور که بچه‌ها را برای خواب آماده می‌کنیم، خود ما نیز به آداب و تشریفاتی قبل از به بستر رفتن نیاز داریم تا از نظر ذهنی برای خوابیدن آماده شویم. این آداب باید شامل فعالیت‌های آرام و سبک نظیر مطالعه، شنیدن موسیقی‌های آرامش‌بخش و یا حتی دوش گرفتن باشد.

8.  اگر خوابتان نمی‌برد، در رختخواب تقلا نکنید. 
معمولاً افرادی که در به خواب رفتن مشکل دارند، درون رختخواب به خود می‌پیچند و سعی می‌کنند به زور، خواب را به چشمانشان بیاورند. با تکرار این کار، در شب‌های متوالی، تختخواب در ذهن ما با اضطراب ناشی از ناتوانی در به خواب رفتن پیوند می‌خورد. اگر ظرف 15 دقیقه نتوانستید به خواب روید، از رختخواب بیرون آئید و به مکان آرام دیگری رفته و دراز بکشید تا هنگامی که احساس کنید برای خوابیدن آماده شده‌اید. سپس به رختخواب بازگردید و بخوابید.

9.  از خوردن و آشامیدن، چند ساعت قبل از رفتن به رختخواب بپرهیزید. 
تپش قلب، برگشت اسید معده و نیاز به چند بار برخاستن و ادرار کردن، همگی باعث از بین بردن یک خواب خوب می‌گردند. با نخوردن و نیاشامیدن، چند ساعت قبل از به رختخواب رفتن، می‌توانید از این مشکلات اجتناب کنید.

10.  برای خوابتان اولویت قایل شوید. 
خوابتان را فدای فعالیت‌های دیگر نکنید. مهم‌ترین توصیه‌ای که می‌توان کرد این است که بدن شما به خواب نیاز دارد. ما غالباً هنگامی که فعالیت‌های روزانه بیش از حدّ مورد انتظار به طول می‌کشند از خوابمان می‌زنیم. به علاوه، فعالیت‌های دلپذیری مانند ملاقات دوستان، تماشای تلویزیون، کار با اینترنت، میهمانی رفتن و نظایر آن‌ها اگر جلویشان را نگیریم به راحتی و سرعت می‌توانند زمان خواب ما را بر هم بزنند. داشتن زمان‌بندی برای خواب و حفظ و مراعات آن، صرفنظر از آنچه در روز گذشته است، بسیار اهمیت دارد.

طنز شغلی

طنز شغلی:

حسابدار : کسی است که قیمت هر چیز را میداند ولی ارزش هیچ چیز را نمی داند. 


بانکدار : کسی است هنگامی که هوا آفتابی است چترش را به شما قرض می دهد و درست تا باران شروع می شود آن را می خواهد. 


مشاور : کسی است که ساعت شما را از دستتان باز می کند و بعد به شما می گوید ساعت چند است. 


سیاستمدار : کسی است که می تواند به شما بگوید به جهنم بروید منتها به نحوی که شما برای این سفر لحظه شماری کنید. 


اقتصاددان : کسی است که فردا خواهد فهمید چرا چیزهایی که دیروز پیش بینی کرده بود امروز اتفاق نیفتاد. 


روزنامه نگار : کسی است که 50% از وقتش به نگفتن چیزهایی که می داند می گذرد و 50% بقیه وقتش به صحبت کردن در مورد چیزهایی که نمی داند. 


ریاضیدان : مرد کوری است که در یک اتاق تاریک بدنبال گربه سیاهی می گردد که آنجا نیست. 


هنرمند مدرن : کسی است که رنگ را بر روی بوم می پاشد و با پارچه ای آن را بهم می زند و سپس پارچه را می فروشد. 


فیلسوف : کسی است که برای عده ای که خوابند حرف می زند. 


استاد : کسی است که کاری ندارد ولی حداقل می داند چرا. 


روانشناس : کسی است که از شما پول می گیرد تا سوالاتی را بپرسد که همسرتان مجانی از شما می پرسد. 


معلم مدرسه : کسی است که عادت کرده فکر کند که بچه ها را دوست دارد. 


جامعه شناس : کسی است که وقتی ماشین خوشگلی از خیابان رد می شود و همه مردم به آن نگاه می کنند ، او به مردم نگاه می کند. 


برنامه نویس: کسی است که مشکلی که از وجودش بی خبر بودید را به روشی که نمی فهمید حل می کند.

معرفی مشاغل رشته تجربی

معرفی مشاغل رشته تجربی

کارشناسى علوم تغذیه

هدف تربیت کارشناسان متعهد و متخصص در مسائل تغذیه‌اى براى حفظ و ارتقاء دانش تغذیه براى رفع نیاز مراکز بهداشتی، درمانی، اجرائی، آموزشى و پژوهشى کشور است. طول دوره ۴سال متشکل از ۸ ترم تحصیلى است. فارغ‌التحصیلان مى‌توانند برنامه‌هاى تغذیه‌اى براى مراکز آموزشی، پژوهشی، بهداشتی، درمانى و سایر مجتمع‌هاى مختلف کشور تنظیم و اجراء کنند. امکان ادامهٔ تحصیل، تا حد دکترىٰ فراهم است.

***

کارشناسى فیزیوتراپى

فیزیوتراپى رشته‌اى است که با استفاده از عوامل فیزیکى (مثل گرما، سرما، نور، الکتریسته و ...) و عوامل مکانیکى (تمرینات و حرکت‌هاى مختلف) در جهت کمک به درمان و بهبود یا بازگرداندن کاراعضاء بدن و هدایت بیمار براى استفاده از توانائى باقى‌مانده و به ‌دست آمده براى جبران هرچه بیشتر ناتوانائى‌ها و محدودیت‌ها براى رسیدن مستقل فرد معلول و بیمار در حد امکان کوشش مى‌نماید.

هدف از ارائهٔ این دوره تربیت افرادى است که پس از طى دوره کارشناسى فیزیوتراپى بتوانند براساس تشخیص پزشک درمان فیزیکى بیماران را به ‌عهده گیرند.

***

مهندسى کشاورزى – باغبانى

هدف تربیت کارشناس باغبانى است که کارش تلفیقى از علوم، تکنولوژى و هنر است. دانشجویان این رشته ضمن کسب دانش و کارآئى در زمینه‌هاى تولید میوه، سبزی، گیاهان داروئى و معطر در مورد طراحى فضاى سبز و اصلاح و تهیهٔ نهال و بذر محصولات باغبانى آموزشمى‌بینند و با زمینه‌هاى علمى و فنى و تکنیک‌هاى جدید کاشت، نگهدارى و بهره‌بردارى از درختان میوه، سبزیجات، گل‌ها و درختان زینتى و گیاهان داروئى و معطر (دروس تخصصی) آشنا مى‌شوند. طول دوره ۴ سال است و فارغ‌التحصیلان عنوان مهندسى کشاورزى در رشتهٔ باغبانى خواهند داشت و مى‌توانند علاوه بر فعالیت در زمینه‌هاى تولیدی، در بخش‌هاى خصوصی، تعاونى و دولتى و نیز تحقیقات، آموزش و برنامه‌ریزى باغبانى در وزارتخانهٔ جهاد کشاورزی، دانشکده‌هاى کشاورزی، بنیاد جانبازان، شهردارى‌ها و کشت و صنعت‌ها همکارى کنند. امکان ادامهٔ تحصیل تا سطح کارشناسى ارشد در داخل کشور و تا سطوح بالاتر در خارج از کشور وجود دارد

کارشناسى زیست‌شناسى


ادامه مطلب ...

پیام های هفته مشاغل

پیام های هفته مشاغل

1-جوانان با کار مناسب شخصیت خود را رشد می دهند (امام علی  ع )

۳-کاری که نمی توانید انجام دهید بر عهده نگیرید (امام حسین  ع )

۴-بزرگترین تفریح کار است (امام علی  ع )

۶- کار قوه خیال را تمرکز می  بخشد و ذهن را منطقی می کند(شهید مطهری)


۹- اگر انسان کار جسمی را با اشتغا لات عقلی همراه کند موفق ورستگار خواهد شد (بیکن)

۱۰- برای جوانان سه توصیه دارم کار – کار –کار(ادیسون )

۱۱- کار سرمایه سعادت نیکبختی است (سقراط)

۱۲- قبل از ان که تصمیم بگیری فکر کن قبل از ان که به کاری اقدام کنی مشورت نمای (امام حسن  ع)

۱۳- از جمله فواید کار این است که روزها را کوتاه وعمر را دراز می کند (دیدرو )

۱۴- انسان اگر ناخوش باشد و کار کند بهتر از ان است که سلامت باشد وبیکار بنشیند (کازوبون)

۱۵- راز موفقیت ان است که :شغل را جزو تفریحات خود قرار دهید (پاپلو پیکاسو )

۱۷- کشور هم به علم وهم به کار احتیاج دارد (مقام معظم رهبری )

۱۸- بیکاری جوانان را به جانب برخی از بزهکاریها می کشاند (امام علی )

۱۹- دستاورد های مناسب نتیجه گزینشهای مناسب است  (دبیرستان فرزانگان)

۲۰- کار برای جسم و جان بهترین دوست است (گا لیله )

۲۱- اینده شما از ارزشهای امروزتان شکل میگیرد .

۲۳- ا نچه سرنوشت مارا تعیین میکند شرا یط زندگی ما نیست بلکه تصمیم ها ی ماست

۲۴- مشکل ترین مرحله در رسیدن به هدف گرفتن تصمیم واقعی ومفید بودن به ان است

۲۵- هر کس بیکار بگردد وسنگینی خود را بر دوش مردم بیندازد ملعون است  (پیامبر اعظم ص)

۲۶- افت کار دلبستگی نداشتن به ان است (حضرت علی ع)

۲۷- شغل وتحصیل از مهمترین عوامل سازنده زندگی انسان هاست  (دبیرستان فرزانگان)

۲۸- انسان تنها وقتی در کار خود خلاق خواهد شد که با عشق به شغل خود رسیده باشد

۲۹- افت علم عمل نکردن به ان است (امام علی ع)

۳۰- ایا در مورد شغل مورد علاقه خود اطلاعات کافی دارید ؟

۳۱- برای انتخاب شغل با چه کسا نی مشورت می کنید ؟

۳۲-ایا تا کنون در مورد شغل اینده خود اندیشیده اید ؟

۳۳- هر شخصی شغل و حرفه ای دارد که بیانگر استعداد علاقه و پشتکار اوست 

۳۴- در کارها ثابت قدم باش تا کامیاب شوی (امام جواد ع)


معرفی مشاغل

کاربرد شرح وظایف شغلی تنها به موارد استخدام محدود نمی ماند. تهیه و تنظیم شرح وظایف شغلی از جمله کارهایی است که مدیران همیشه آن را به بهانه های گوناگون به تعویق می اندازند. این سهل انگاری حاصل این طرز فکر است که شرح وظایف شغلی را بالاخره در صورت نیاز می توان از روی مدل های همکاران یا نمونه های موجود در مراجع نمونه برداری کرد. واقعیت این است که مدیران در کشاکش فعالیت های روزمره به سختی اوقاتی را برای چنین کاری اختصاص می دهند زیرا به هرحال کارکنان در دسترس مدیران بوده و در هر وهله می توان به آنان مطابق با مقتضیات، دستوراتی ارائه کرد.

 

نگرش به مفهوم فراموش کردن مزایا و اثربخشی های حاصل از داشتن یک شرح وظیفه شغلی ومدون است که در صورت تهیه و به کارگیری در محیط کار، به ایجاد ابزارهای اندازه گیری و بهره وری در کسب و کار منجر می شود. به عبارت دیگر شرح وظایف شغلی تنها یک برگ کاغذ با مقداری مطالب نگاشته شده برآن نیست که به کارکنان به صورت تشریفات اداری تقدیم شود بلکه ابزاری کارآمد و اثربخش در روند استخدام، تعامل با تصورات کارکنان جدید در مورد شغلی که تصدی آن را برعهده گرفته اند، ارزیابی عملکرد کارکنان، پایان بخشیدن به فعالیت کارکنانی که قادر به تامین نیازهای شغلی شما نیستند و بسیاری مطالب دیگر است که همه اینها موجب می شود شرکت شما درگیر دردسرهای حاشیه ای در محیط کار نشده و استعداد و توانایی های خود را بر اهداف سازمانی متمرکز کند.


فرآیند ایجاد یک شرح وظیفه شغلی به فرصت منحصر به فردی برای بررسی تیم کارکنان و شرکت به عنوان یک کل منتهی می شود و به ارزیابی منابع انسانی مورد نیاز جهت نیل به موفقیت می انجامد.

 

بنگاه اقتصادی شما هم اکنون کجا و در چه موقعیتی است؟

به کجا می خواهد برود و اهدافش چیست؟

به چه نوع مهارت ها و قابلیت هایی برای رسیدن به اهداف شرکت مورد نیاز است؟


با این تفاسیر یک مستند مدون شرح وظایف شغلی، جایگاه فعلی و آمادگی های مورد نیاز برای آینده را برایتان تعریف می کند.


● 
مبانی شرح وظایف شغلی

 شرح وظیفه شغلی عبارت است از انعکاسی واضح و مختصر از وظایف و الزامات یک شغل. شرح وظیفه شغلی می تواند دارای اشکال متفاوتی باشد اما حداقل باید از چهار بخش تشکیل شده باشد.


۱) خلاصه ای از شغل:

شرح وظایف شغلی باید حاوی چشم اندازی در مورد سمت سازمانی به همراه توضیح مختصری از مهم ترین وظایف باشد. از آنجا که این شرح وظیفه شغلی از اولین مطالبی است که متقاضی کار آن را مطالعه می کند، بدین رو بهترین ابزار برای درک سنخیت متقاضی کار با کار است و درهمین مرحله می تواند تعداد زیادی از متقاضیان فاقد توانایی های لازم را از ادامه روند استخدام منصرف کند.

 

۲) فهرستی از وظایف و شرح جزئیات بیشتری در مورد آن

در حالی که فهرست کردن آنچه افراد باید برای تصدی یک شغل به انجام برسانند، باید کاملاً مشخص و صریح باشد اما چشم پوشی از حساسیت های حقوقی به نوبه خود می تواند به یک گزک قانونی تبدیل شود.


۳) الزامات:

فهرستی در مورد تحصیلات، مدارک و گواهینامه ها و تجارب لازم برای تصدی شغل.


۴) بخشی برای دیگر اطلاعات مهم:

شرح وظایف شغلی باید حاوی بخشی در مورد سمت، محل کار، ساعات کار، مسافرت های شغلی، گزارش دهی و... باشد.


● 
مزایای استفاده از شرح وظایف شغلی

یک شرح وظایف شغلی خوب، تامین کننده نقشه راه برای توفیق در کسب و کار است و ابزار اصلی برای استخدام، اندازه گیری و مدیریت عملکرد هر یک از کارکنان و نیز تیم شما در کل،قلمداد می شود. صرف وقت و ایجاد یک شرح وظیفه شغلی دقیق به شما در انجام صحیح تمامینقش های مدیریتی که ایفا می کنید کمک خواهد کرد.


▪ 
استخدام:

شرح وظیفه به عنوان زیربنای جست وجوی شما برای استخدام افراد جدید قلمداد می شود و به شما کمک می کند متقاضیان فاقد صلاحیت را به سرعت شناسایی کنید یا در یافتن کارکنانی که دارای مهارت ها و توانایی های لازم به منظور توفیق در انجام کار هستند، مقتدرانه و به دور از هر گونه تردیدی عمل کنید.

▪ مصاحبه:

شما می توانید در مصاحبه ها سوالات خود را در مورد الزامات واقعی شغل بگنجانید. اما از یاد نبرید که طرح برخی نکات در مصاحبه می تواند به عنوان تهاجم به حریم خصوصی تلقی شود در حالی که بیان این الزامات در شرح وظیفه شغلی می تواند بدون ایجاد چنین تنشی به همان مقصود نائل شود.


▪ 
بهره وری:

یک کارمند تازه ارتقا یافته یا یک متقاضی کار تازه استخدام شده، می تواند با استفاده از شرح وظایف شغلی به سرعت به درک واضح و روشنی از توقعات سازمان رسیده و در اولین روز کار به دنبال مرتفع کردن این توقعات باشد.


▪ 
مدیریت عملکرد:

شرح وظیفه شغلی، عوامل موفقیت و کارآمدی شغل را بیان کند. شما می توانید عملکرد کارکنان را در برابر توقعاتی که از آنان وجود دارد، اندازه گیری کنید. این شرح وظایف همچنین به شما اطمینان خاطر می دهد که کارکنان شما دقیقاً از توقعات شرکت نسبت به خودشان اطلاع و آگاهی داشته و در صورتی که بخواهید کسی را تشویق، توبیخ یا حتی اخراج کنید، دیگر نگران رفتار و عملکرد سلیقه ای خود نباشید بلکه براساس ملاک های مشخص و قابل اندازه گیری اقدام کنید که هر عقل سلیمی بر صحت آن اذعان خواهد داشت.


▪ 
حقوق و دستمزد:

یکی از موضوعات چالش آفرین در مشاغل کوچک تعیین حقوق و دستمزد برای کارکنان این قبیل بنگاه های اقتصادی است. اصولاً در کارگاه های کوچک بین کارفرما و کارکنان بر سر این موضوع نوعی مصالحه وجود دارد و هر کدام به نحوی احساس می کنند که در حق دیگری لطف کرده و تخفیف قائل شده است. داشتن یک شرح وظیفه شغلی به شما (یا واحد منابع انسانی شما) راه و روش مشخص و معینی را برای اندازه گیری ارزش یک شغل و پرداخت حقوق بابت آن، فراهم می آورد.


● 
چگونه آغاز کنیم

برای تدوین یک شرح وظیفه شغلی اولین گام، به تجزیه و تحلیل مشاغل موجود در بنگاه اقتصادی بازمی گردد. به عبارت دیگر باید بنگاه اقتصادی را همانند یک سیستم فرض کنیم که ورودی ها را پس از پردازش به خروجی هایی مبدل می کند. کنش و واکنش هایی که در درون سازمان برای تبدیل این ورودی ها به خروجی انجام می پذیرد، مبنای تعریف تعداد و انواع مشاغلی است که باید در سازمان طراحی شود. به این ترتیب هر شغل نیز مانند یک سیستم کوچک در سیستم بزرگ تر که همان بنگاه اقتصادی است، عمل می کند. لذا ورودی ها، پردازش و خروجی های هر شغل نیز تعریف می شود و در نتیجه فعالیت ها و پردازش هایی را که در هر سمت یا شغل سازمانی محقق می شود، می توان زیربنای فهرست و شرح وظایف شغلی به حساب آورد. سوالات زیر می تواند به صورت توفان فکری، شما را به الزامات و وظایف یک شغل در کسب و کارتان رهنمون سازد.

هفته معرفی مشاغل ...

هفته مشاغل ؛ فرصت ها و راهکارها 
هر سال در اردیبهشت ماه مشاوران و مدیران مدارس درگیر برنامه های هفته معرفی مشاغل می باشند . در هفته مشاغل دانش اموزان اطلاعاتی در خصوص حرفه ها و رشته های تحصیلی و شغل های مختلف بدست می اورند. علاوه براین  در سال های اخیر به دلیل وجود شغل های متنوع وزیاد و حرفه های گوناگون و رشته های  تحصیلی مختلف و همچنین گسترش مدارس فنی و حرفه ای  اهمیت برنامه بیشتر شده استمشاوران ومدیران در برگزاری هفته مشاغل سه وظیفه مهم دارند


 :1-وظایف قبل از شروع هفته مشاغل که شامل تشکیل ستاد برگزاری با حضور مدیرمشاور و معاون و دیگر همکاران ، شناسایی و هماهنگی و انتخاب مکان ها و کارخانه ها و مراکزی که دانش آموزان  از آن مکان بازدید بعمل می آورند . مذاکره و هماهنگی و انتخاب برخی  متخصصان و شاغلان برای حضور در مدرسه وبیان شرح وظایف و مسئولیتها و میزان در آمد و جایگاه و نحوه ورود به حرفه و شغل و.... 2- وظایف مدیران و مشاوران در هفته مشاغل ( اول اردیبهشت تا هفتم ) شامل اجرا ، همکاری ، نظارت ، و تقسیم مسئولیت و...3- وظایف مدیرو مشاور در پایان هفته مشاغل شامل تهیه گزارش کامل و تکمیل فرم های بخشنامه و ارسال به مراکز آموزش وپرورش .

البته نظر اینجانب بر اینست که معرفی مشاغل نباید در یک هفته و حتی یک ماه از سال تحصیلی خلاصه شود .به همین جهت در سال های خدمتم سعی داشته ام از ابتدای سال تحصیلی به دنبال فرصت های مناسب جهت معرفی رشته های تحصیلی و  رشته های شغلی به دانش آموزان


برخی از برنامه های مدارس در هفته مشاغل :1- بازدید از مراکز ومدارس فنی وحرفه ای و کار ودانش 2- دعوت از سخنرانان و صاحبان حرف و مشاغل 3- بازدید ازکارخانه ها  شرکتها و موسسات دولتی و خصوصی و مراکز خوداشتغالی 4- تهیه پوستر و تراکت و بروشور برای معرفی مشاغل و رشته های تحصیلی 5- نمایش فیلم در آموزشگاه با معناوین ومحتوی شغلی و تحصیلی 6- برگزاری مسابقات مقاله نویسی و نقاشی و تحقیقی تحت محتوی و عناوین کار و هفته مشاغل 7- تهیه لیستی از رشته های دانشگاهی به تفکیک رشته های تحصیلی و گروههای آموزشی و ارایه به دانش آموزان 8- تشکیل نمایشسگاهی با محتوی معرفی مشاغل ( عکس و پوستر وکتاب و فیلم و.... )9- دعوت از دانش آموزانی که دانش آموزان  مدرسه بوده و در ادارات و کارخانه ها مشغول یا در دانشگاهها و مراکز دیگر در حال تحصیلی هستند . این دانش اموزان می توانند تجربیات خود را در اختیار دیگر دانش اموزان قرار دهند10 - و برنامه های ابتکاری دیگر.

هفته معرفی مشاغل

هفته مشاغل ؛ فرصت ها و راهکارها 
هر سال از اول اردیبهشت به مدت یک هفته مشاوران و مدیران مدارس درگیر برنامه های هفته معرفی مشاغل می باشند . در هفته مشاغل دانش اموزان با برنامه های مختلف مدرسه آشنایی و اطلاعاتی در خصوص حرفه ها و رشته های تحصیلی و شغل های مختلف بدست می اورند. علاوه براین  در سالهای اخیر به دلیل وجود شغل های متنوع وزیاد و حرفه های گوناگون و رشته های  تحصیلی مختلف و همچنین گسترش مدارس فنی و حرفه ای  اهمیت برنامه بیشتر شده است . 
مشاوران ومدیران در برگزاری هفته مشاغل سه وظیفه مهم دارند :1- وظایف قبل از شروع هفته مشاغل که شامل تشکیل ستاد برگزاری با حضور مدیرمشاور و معاون و دیگر همکاران ، شناسایی و هماهنگی و انتخاب مکان ها و کارخانه ها و مراکزی که دانش آموزان  از آن مکان بازدید بعمل می آورند . مذاکره و هماهنگی و انتخاب برخی  متخصصان و شاغلان برای حضور در مدرسه وبیان شرح وظایف و مسئولیتها و میزان در آمد و جایگاه و نحوه ورود به حرفه و شغل و.... 2- وظایف مدیران و مشاوران در هفته مشاغل ( اول اردیبهشت تا هفتم ) شامل اجرا ، همکاری ، نظارت ، و تقسیم مسئولیت و...3- وظایف مدیرو مشاور در پایان هفته مشاغل شامل تهیه گزارش کامل و تکمیل فرم های بخشنامه و ارسال به اداره آموزش وپرورش برخی از برنامه های مدارس در هفته مشاغل :1- بازدید از مراکز ومدارس فنی وحرفه ای و کار ودانش 2- دعوت از سخنرانان و صاحبان حرف و مشاغل 3- بازدید ازکارخانه ها  شرکتها و موسسات دولتی و خصوصی و مراکز خوداشتغالی 4- تهیه پوستر و تراکت و بروشور برای معرفی مشاغل و رشته های تحصیلی 5- نمایش فیلم در آموزشگاه با معناوین ومحتوی شغلی و تحصیلی 6- برگزاری مسابقات مقاله نویسی و نقاشی و تحقیقی تحت محتوی و عناوین کار و هفته مشاغل 7- تهیه لیستی از رشته های دانشگاهی به تفکیک رشته های تحصیلی و گروههای آموزشی و ارایه به دانش آموزان 8- تشکیل نمایشسگاهی با محتوی معرفی مشاغل ( عکس و پوستر وکتاب و فیلم و.... )9- دعوت از دانش آموزانی که دانش آموزان  مدرسه بوده و در ادارات و کارخانه ها مشغول یا در دانشگاهها و مراکز دیگر در حال تحصیلی هستند . این دانش اموزان می توانند تجربیات خود را در اختیار دیگر دانش اموزان قرار دهند. 10 - و برنامه های ابتکاری دیگر.

چند طنز شغلی ویِِژه ی هفته مشاغل



کارمند تازه وارد
مردی به استخدام یک شرکت بزرگ درآمد. در اولین روز کار خود، با کافه تریا تماس گرفت و فریاد زد: «یک فنجان قهوه برای من بیاوریدصدایی از آن طرف پاسخ داد: «شماره داخلی را اشتباه گرفته ای. می دانی تو با کی داری حرف می ‌زنی؟»کارمند تازه وارد گفت: «نه»صدای آن طرف گفت: «من مدیر اجرایی شرکت هستم، ....
  ادامه مطلب ...

فرهنگ کار در اسلام

فرهنگ کار در اسلام چه‌ جایگاهی‌ در مبانی‌ دینی‌ و اعتقادی‌ مادارد؟ آیا فرهنگ‌ موجود کار در جامعه‌ ما بافرهنگ‌ دینی‌ و ملی‌مان‌ هماهنگ‌ و همخوان‌است‌؟ آیا دین‌ اسلام‌ ما را به‌ کار و کوشش‌ و تلاش‌دعوت‌ کرده‌ است‌ یا به‌ تن‌پروری‌؟ حقیقت‌ این‌است‌ که‌ هم‌ فرهنگ‌ دینی‌ ما و هم‌ فرهنگ‌ ملی‌ مامشوق‌ کار و کوشش‌ است‌ و فرهنگ‌ کار فعلی‌ ما با باورهای‌ دینی‌ و ملی‌ مت


فرهنگ کار در اسلام چه‌ جایگاهی‌ در مبانی‌ دینی‌ و اعتقادی‌ مادارد؟ آیا فرهنگ‌ موجود کار در جامعه‌ ما بافرهنگ‌ دینی‌ و ملی‌مان‌ هماهنگ‌ و همخوان‌است‌؟ آیا دین‌ اسلام‌ ما را به‌ کار و کوشش‌ و تلاش‌دعوت‌ کرده‌ است‌ یا به‌ تن‌پروری‌؟ حقیقت‌ این‌است‌ که‌ هم‌ فرهنگ‌ دینی‌ ما و هم‌ فرهنگ‌ ملی‌ مامشوق‌ کار و کوشش‌ است‌ و فرهنگ‌ کار فعلی‌ ما با باورهای‌ دینی‌ و ملی‌ متضاد است‌. پیامبرعظیم‌الشان‌ اسلام‌ حضرت‌ محمد مصطفی‌(صلی الله علیه و آله و سلم) دست‌ کارگر را می‌بوسید و از افراد بیکار و تنبل‌خشنود و راضی‌ نبود و همواره‌ در کارکردن‌ ازدیگران‌ پیشی‌ می‌گرفت‌، اما وضعیت‌ امروز جامعه ‌ما به‌ جایی‌ رسیده‌ است‌ که‌ کار کردن‌ عیب‌ است‌ و بچه‌های‌ کارگران‌ و کشاورزان‌ ترجیح‌ می‌دهند که ‌عنوان‌ کار پدر خود را جایی‌ اعلام‌ نکننداین‌ درشرایطی‌ است‌ که‌ سایر ملت‌ها به‌ خصوص ‌ملت‌های‌ اروپایی‌ و مردم‌ غیرمسلمان‌ جهان‌ به ‌شدت‌ برای‌ کار ارزش‌ قائل‌ هستند و در کار وکوشش‌ و عمل‌ به‌ دستورات‌ و توصیه‌های‌ قرآن‌مجید و روایات‌ پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم‌) و ائمه‌ اطهار (علیهم السلام‌درزمینه‌ کار از ما پیشی‌ گرفته‌اند
●  
جایگاه‌ فرهنگ‌ کار در اسلام‌ 
یکی‌ از موضوع‌هایی‌ که‌ همیشه‌ مورد تاکیددین‌ اسلام‌ قرار گرفته‌، بحث‌ کار و کوشش‌ و پرهیزاز بطالت‌ و مبنا قرار دادن‌ کار برای‌ شکوفایی‌استعدادهای‌ انسان‌ و تربیت‌ اوست‌ و این‌ امر هم‌در قرآن‌ و هم‌ در سنت‌ قابل‌ مشاهده‌ است‌.مرحوم‌ استاد مرتضی‌ مطهری‌ در کتاب‌ تعلیم‌ وتربیت‌ در اسلام‌، یکی‌ از بهترین‌ راه‌های‌ تربیت‌افراد را کار می‌داند و حدیث‌ شریفی‌ از نبی‌ اکرم‌(صلی الله علیه و آله و سلم‌) نقل‌ می‌کند که‌(النفس‌ ان‌ لم‌ تشغله‌ شغلک‌)یعنی‌ اگر تو خودت‌ را متوجه‌ کاری‌ نکنی‌، نفس‌ تورا مشغول‌ به‌ خودش‌ می‌کندبنابراین‌ از نظرمبنایی‌، ما آموزه‌های‌ گرانبهایی‌ درباره‌ کار داریم‌که‌ متاسفانه‌ مانند بسیاری‌ از آموزه‌های‌ دیگر دینی‌ما در کتابخانه‌ها مضبوط و کمتر در میدان‌ عمل‌ به‌آن‌ توجه‌ شده‌ است‌. در قرآن‌ مجید، آیات‌زیادی‌ درباره‌ ارزش‌ کار و تاکید بر عمل‌ صالح‌وجود دارد. قرآن‌ به‌ شدت‌ انسان‌ را از حرف‌زدن‌های‌ بی‌عمل‌ منع‌ و همواره‌ تاکید می‌کند که‌فضل‌ خدا نصیب‌ کسانی‌ خواهد شد که‌ اهل‌ جهد وکوشش‌ و تلاش‌ باشند. در آیات‌ ۳۹ تا ۴۱سوره‌نجم‌ آمده‌ است‌: و این‌ که‌ برای‌ انسان‌ بهره‌ای‌ جزسعی‌ و کوشش‌ او نیست‌ و سعی‌ او به‌ زودی‌ دیده‌می‌شود و سپس‌ به‌ او جزای‌ کافی‌ داده‌ خواهدشد. در یکی‌ دیگر از آیات‌ آمده‌ است‌: آن‌ کسی‌که‌ سرای‌ آخرت‌ را بطلبد و سعی‌ و کوشش‌ خود رابرای‌ آن‌ انجام‌ دهد، در حالی‌ که‌ ایمان‌ داشته‌باشد، سعی‌ و تلاش‌ او پاداش‌ داده‌ خواهد شد
(
سوره‌ اسراء، آیه‌ ۱۹)براساس‌ یکی‌ دیگر از آیات‌ قرآن‌، هر کسی‌مسئول‌ کاری‌ است‌، که‌ انجام‌ داده‌ و بایدعکس‌العمل‌ آن‌ را چه‌ خوب‌ و چه‌ بد پذیرا باشد.در آیه‌ ۳۸ سوره‌ مدثر به‌ صراحت‌ این‌ موضوع‌مطرح‌ شده‌ است‌ که‌ هر کسی‌ در گرو اعمال‌خویش‌ است‌. آیه‌ ۹۷ سوره‌ نحل‌ بیانگر این‌مطلب‌ است‌ که‌ هر کس‌ عمل‌ صالح‌ کند، خواه‌ مردباشد، خواه‌ زن‌، به‌ او حیات‌ پاکیزه‌ می‌بخشیم‌ وپاداش‌ آنها را به‌ بهترین‌ اعمالی‌ که‌ انجام‌ داده‌اند، خواهیم‌ داد
 ● 
ارزش‌ کار در سنت‌ 
در روایات‌ است‌ وقتی‌ که‌ پیغمبر اکرم‌ (صلی الله علیه و آله و سلم‌) ازجنگ‌ تبوک‌ برمی‌گشتند،(سعد) یکی‌ از انصار به‌استقبال‌ ایشان‌ آمد و با وی‌ مصافحه‌ کردحضرت‌دیدند که‌ دست‌های‌ او زبر و خشن‌ شده‌ و پینه‌بسته‌ است‌، از وی‌ سوال‌ فرمودند چه‌ کار کردی‌ که‌دست‌هایت‌ این‌ قدر خشن‌ شده‌ است‌؟ سعدعرض‌ کرد یا رسول‌ا... زیاد بیل‌ زده‌ام‌. چون‌مجبور بودم‌ برای‌ نان‌ زن‌ و بچه‌ام‌ کار کنم‌.حضرت‌ دست‌های‌ سعد را گرفتند و بوسیدند وفرمودند: این‌ دستی‌ است‌ که‌ در آتش‌ نخواهدسوخت‌. نظیر این‌ مطالب‌ در زندگی‌ پیامبر و ائمه‌اطهار زیاد است‌. این‌ نشان‌ می‌دهد که‌ کار وکارگری‌ در نزد اولیا خدا چقدر ارزش‌ و عظمت‌دارد
▪ 
حضرت‌ رسول‌ اکرم‌ (صلی الله علیه و آله و سلم‌) می فرمایند:کسی‌ که‌ برای‌تامین‌ زندگی‌ خانواده‌اش‌ زحمت‌ می‌کشد،همچون‌ کسی‌ است‌ که‌ در راه‌ خدا جهاد می‌کند -بر امت‌ خویش‌، بیش‌ از هر چیز از شکم‌ پرستی‌ وپرخوابی‌ و بیکاری‌ بیمناکم‌ - از رحمت‌ خدا دوراست‌ هر کس‌ که‌ بار زندگی‌ خویش‌ را به‌ روی‌دوش‌ مردم‌ افکند - خداوند متعال‌ دوست‌ داردهنگامی‌ که‌ یکی‌ از شما مسلمانان‌ کاری‌ را انجام‌می‌دهد با دقت‌ لازم‌ کارش‌ را ارائه‌ دهد - آن‌کس‌ که‌ از زحمت‌ و تلاش‌ و دسترنج‌ خویش‌خورد، در روز قیامت‌ مثل‌ برق‌ از پل‌ صراطمی‌گذرد
▪ 
حضرت‌ علی‌ (علیه السلام‌) می فرمایندبرترین‌ کار آن‌ است‌ که‌رضای‌ خدا در آن‌ خواسته‌ شود - انسان‌ مومن‌همیشه‌ اوقات‌ مشغول‌ کار است‌ - کسی‌ که‌ کار کند،نیرویش‌ افزون‌ گردد. روزی‌ها دارای‌ وسیعه‌ وسببی‌ هستند، بنابراین‌ در به‌ دست‌ آوردن‌ روزی‌،به‌ روش‌ خوب‌ و پسندیده‌ عمل‌ کنید و نیکویی‌ رابکار برید - خداوند انسان‌ دارای‌ شغل‌ و حرفه‌ که‌امانتدار باشد را دوست‌ می‌دارد - بر شما باد که‌دست‌ از کار و تلاش‌ برندارید چه‌ در حال‌ نشاط وچه‌ در حال‌ کسالت‌ - به‌ وسیله‌ کار و کوشش‌، ثواب‌و پاداش‌ بدست‌ می‌آید نه‌ با کسالت‌ و تنبلی‌ - به‌وسیله‌ کارهای‌ شایسته‌ و نیک‌، درجات‌ وارزش‌های‌ انسان‌ها بالا می‌رود - عمل‌ و کارمعرف‌ انسان‌ مومن‌ است‌ - هیچ‌ کس‌ از شما در راه‌خدا شب‌ را به‌ صبح‌ نرسانید که‌ با ارزشتر از کسی‌ که‌برای‌ رفع‌ نیازهای‌ خود و خانوده‌اش‌ تلاش‌می‌کند - هر کسی‌ به‌ استقبال‌ کارها رود، دارای‌بصیرت‌ می‌شود - از تاخیر در کارها بپرهیزید،همچنین‌ از دست‌ دادن‌ فرصت‌ انجام‌ کارهای‌خوب‌، زیرا آن‌ موجب‌ پشیمانی‌ خواهد بود -کسالت‌ و تنبلی‌ آخرت‌ را نابود می‌کند
▪ 
امام‌ جعفرصادق‌ (علیه السلام‌ می فرمایندملعون‌ است‌ کسی‌ که‌ بار زندگی‌ خودرا بر دوش‌ دیگران‌ افکنده‌ باشد. در طلب‌ روزی‌خود سستی‌ نورزید، زیرا پدران‌ شما زحمت‌می‌کشیدند و تلاش‌ می‌کردند تا آن‌ را به‌ دست‌آورند. با اعمال‌ خود دعوت‌ کننده‌ مردم‌ باشید ونه‌ با زبان‌تان‌
▪ 
امام‌ باقر (علیه السلام‌) می فرمایندهرگز به‌ آن‌ چه‌ نزد خداوندمتعال‌ است‌ دست‌ پیدا نمی‌کنید مگر به‌ وسیله‌عمل‌
 ● 
ارزش‌ کار در فرهنگ‌ ملی‌ ما 
کار در فرهنگ‌ ملی‌ ما نیز جایگاه‌ بسیار باارزشی‌دارد. ادبیات‌ ما مملو از مطالبی‌ است‌ که‌ مشوق‌ وموید پرکار بودن‌ انسان‌ است‌. تعلیم‌ و تربیت‌،اخلاق‌ و فرهنگ‌ ایرانی‌ نیز همواره‌ بر این‌ نکته‌تاکید داشته‌ است‌ که‌ کار سرمایه‌ جاودانی 
 
انسان‌است‌. تا همین‌ چند سال‌ پیش‌ اکثر خانواده‌هاوقتی‌ بچه‌های‌شان‌ به‌ سن‌ و سال‌ نوجوانی‌می‌رسیدند، آنها را با کار و کارگری‌ آشنا می‌کردندو اکثر دانش‌آموزان‌ و حتی‌ دانشجویان‌ تا دو دهه‌پیش‌ در ضمن‌ تحصیل‌ کار می‌کردند و این‌ یک‌افتخار بزرگ‌ برای‌ جوانان‌ و نوجوانان‌ بود که‌خودشان‌ به‌ مرحله‌ای‌ از زندگی‌ رسیده‌اند که‌می‌توانند با کار کردن‌ روی‌ پای‌ خود بایستند واستقلال‌ پیدا کننداما متاسفانه‌ در سال‌های‌ اخیربا رواج‌ فرهنگ‌ سرمایه‌داری‌ در کشور آن‌ هم‌ ازکثیف‌ترین‌ نوع‌ سرمایه‌داری‌ یعنی‌ سرمایه‌داری‌تجاری‌ (نه‌ سرمایه‌داری‌ صنعتی‌) که‌ متکی‌ بردلالی‌ و واسطه‌گری‌ و ربا و نزول‌خوری‌ و زندگی‌انگلی‌ است‌، شرایطی‌ پیش‌ آمد که‌ کار و کارگری‌در اذهان‌ عمومی‌ ننگ‌ و عار قلمداد شد. نصرا...کوهی‌) یکی‌ از کفاشان‌ دست‌ دوز قدیمی‌ در این‌رابطه‌ می‌گوید:(زمانی‌ که‌ ما وارد این‌ کار شدیم‌هم‌ درآمد این‌ کار کفاف‌ زندگی‌ ما را می‌کرد و هم‌این‌ که‌ اعتبار و منزلت‌ اجتماعی‌ این‌ کار بالا بود،اما متاسفانه‌ امروز شرایطی‌ حاکم‌ شده‌ است‌ که‌ نه‌درآمد کاری‌ این‌ نوع‌ کارها خوب‌ است‌ و نه‌ اعتبارو منزلت‌ آن‌ و به‌ همین‌ دلیل‌ جوانان‌ زیربار این‌نوع‌ کار ها نمی‌ روند.


تمرین برای فعال ماندن مغز

آشنایی با تمرین‌های ذهنی برای فعال نگهداشتن مغز

آیا تمرین‌های مغزی می‌تواند مغز شما را با افزایش سن سالم‌تر نگاه دارد و از نقصان حافظه جلوگیری کند؟ آیا این تمرین‌ها می‌تواند از موارد زوال عقل مانند بیماری آلزایمر جلوگیری کند؟

brain

دانشمندان می‌گویند نیاز به تحقیقات بیشتری وجود داردتا بتوان به این سوالات به طور قطعی پاسخ داد. اما شماری از مطالعات بیانگر منافع فعال بودن از لحاظ ذهنی بوده‌اند.

همه این مطالعات نشان داده‌اند که فعال نگهداشتن ذهن با کاهش خطر نقصان در مهارت‌های فکری همراهی دارد. بنابراین بازی‌ها، پازل‌ها و سایر انواع تمرین‌های مغز ممکن است کند کردن روند نقصان حافظه و زوال ذهنی کمک کند.

برخی از بررسی‌ها نشان داده‌اند که تمرین‌های مغزی می‌تواند اثرات مثبت درازمدتی ایجاد کنند. برای مثال در یک بررسی بر روی 2802 فرد 65 ساله و بزرگتر، افراد مورد آزمایش در 10 جلسه تمرین مغزی در طول یک دوره 5 تا 8 هفته‌ای شرکت کردند. این جلسات شامل تمرین کردن راهبردهایی برای بهبود حافظه، استدلال، و سرعت پردازش اطلاعات بود.

افرادی که این تمرینات را انجام داده بودند، در این زمینه‌ها بهبودی نشان دادند که برای دست کم پنج سال ادامه یافت. حتی جالب‌تر اینکه این تمرین‌ها باعث بهبودی در انجام کارهای روزانه مانند توانایی مدیریت مالی و انجام کارهای خانه شد.

اما درباره پیشگیری از آلزایمر و سایر موارد زوال عقل چه می‌توان گفت؟ آیا تمرین‌های مغزی در این موارد کمک کننده است؟ یک بررسی در سال 2010 به همین پرسش پرداخت.

این بررسی نشان داد که فعال ماندن از لحاظ ذهنی باعث تاخیر در زوال شناختی یا فکری ‌می‌شود. اما پس از شروع آلزایمر، نقصان ذهنی در افرادی که از لحاظ ذهنی فعال بوده‌اند، با سرعتی بیشتر پیشرفت می‌کند. اما چگونه چنین وضعیتی رخ می‌دهد؟ ممکن است در این بیماران فعال بودن از لحاظ شناختی، در ابتدا مغز را تقویت کرده باشد، در نتیجه علائم بیماری خود را تا رسیدن به مراحل انتهایی‌تر هنگامی که روند بیماری به نقطه اوج می‌رسد، خود را نشان نمی‌دهند. 

ادامه مطلب ...